چرا باید دورکار شویم

فواید دورکاری

بعضی روزها از خودم می پرسم چه می شود اگر آن شرکت معتبری که کار کردن در آن از آرزوهایم بود، از من دعوت به همکاری کند، آیا قبول می کنم؟ شاید تعجب کنید جواب من “نه ” است. حالا، زندگی دورکاری (آزاد کار) آنقدر برایم شیرین شده که نمی توانم رهایش کنم و صادقانه می گویم؛ مطمئن نیستم که زمانی بخواهم تغییرش دهم.

وقتی در این فکرید که دور کار شوید، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که احتمالا وارد حیطۀ ترسناکی می شوید و این ترس به خاطر ناشناخته بودن این عرصه است. اجازه دهید این افکار را برای لحظه ای از ذهنتان بیرون ببرید و به مزایای چنین شغلی فکر کنید. بهترین فایده اش برای من، انعطاف پذیری است. اما شما می خواهید بدانید دقیقا چه اتفاقی می افتد. درست است؟

انعطاف پذیری برای داشتن برنامه زمانی مختص خودتان

من از خیلی از دوستان کارمندم شنیده ام از اینکه باید ۸ ساعت تمام به میزشان بچسبند شاکی اند، چه کار داشته باشند چه نه. یکی از دوستان می گفت: ” وقتی کارم تمام می شود تازه رئیسم یک خروار کارهای شخصی اش را بدون هیچ جیره اضافه کاری بارم می کند”. در جای دیگر، با اینکه می بیند کاری ندارم به من می گوید: خودت رو مشغول کن، این روش معمول رئیسم در زمان هایی است که می خواهد دفتر را ترک نکنیم”.

به عنوان یک دور کار صاحب کسب و کار مستقل، من روزم را آن طوری که دوست دارم، برنامه ریزی می کنم. می توانم در بخشی از روز، سریع تر عمل کنم. بیرون بروم، برای خرید به بازار تره بار بروم یا مادرم را به فرودگاه برسانم. من به حدی انعطاف پذیرم که می توانم کارهایم را در ساعات انتخابی خودم انجام دهم. مثلا” می توانم بیشترین کارائی را در ساعات بعد ازظهر داشته باشم.

انعطاف پذیری در تنظیم درآمد

در خیلی از موارد، مشکلاتی که شرکت ها در پرداخت حقوق و دستمزد دارند شبیه این است: جیل و جیمز در یک شرکت و در یک جایگاه شغلی به عنوان نویسنده و تولید کننده محتوای رسانه ای کار می کنند. جیل می تواند روزی چهار پست در وبلاگ بگذارد و یک خبر مطبوعاتی هم چاپ کند در حالی که جیمز فقط می تواند ۳ پست کوتاهتر را در همان زمان تمام کند. هنوز دستمزد و ساعات کار هر دوی آن ها یکی است و این یعنی جیل در واقع دارد برای بهتر کارکردنش تنبیه می شود!

اما به عنوان یک دور کار، هر چه کارآمدتر باشید بیشتر پول در می آورید. حتی وقتی مشتری اصرار دارد قرارداد ساعتی با شما منعقد کند، شما هم می توانید به جای آنکه با کار زیادتر خود را خفه کنید، نرخ مورد نظرتان را اعلام کنید. تنها مانع شما، محدودیت میزان بهره وری شخصی تان است. به جای درخواست افزایش حقوق و یا ارتقاء شغلی (که البته پس از چندی لازم است)، شما واقعا باید وضعیت کاری خود را ارزیابی کنید. می توانید یک دستیار مجازی، یک عضو دیگر برای تیمتان انتخاب کنید. می توانید یک آژانس تحت نام تجاری (برند) خودتان ایجاد کنید یا درآمد بیشتری از طریق طیفی از محصولاتتان مثلا دوره ها، کتاب های الکترونیکی، تولیدات فیزیکی و غیره داشته باشید.

انعطاف پذیری در انتخاب پروژه ها

مطمئنا، وقتی به عنوان کارمند برای یک شغل جدید درخواست می دهید، شرکت هایی که شرایط مناسبتری دارند را بررسی می کنید. اما گاهی باید به شرایط کمتر مهیج ولی با پرداخت های بهتر، رضایت بدهید. کارها به موقع و آرام آرام پیش می روند و شما کارهای مشابۀ روزانه را انجام می دهید، با همان افراد برای همان شرکت و بارها و بارها.

در نقطه مقابل، دور کاران می توانند با زیرکی، چندین مشتری و پروژه را همزمان انتخاب کنند. آن وقت است که کسب و کارتان رشد می کند، قادر خواهید بود مشتریان را گلچین کنید به جای آنکه آن ها شما را انتخاب کنند، می توانید روی پروژه هایی کار کنید که برایتان مهم اند و باروشان دارید. کمتر درگیرتان می کنند و مرتبط ترند. اگر چیز مسلمی وجود دارد که باعث آزارتان است (مثلا نوشتن نامه های فروش و ویرایش شان) به راحتی می توانید انجامش را به فرد دیگری بسپارید و تمرکز خود را روی کاری بگذارید که بیشترین علاقه را به آن دارید.

انعطاف پذیری در تنظیم شرایط شخصی تان

اگر در شرکتی کار کنید، چنانچه یکی از اعضای گروه به هر دلیلی شما را آزرده کند نمی توانید بیرونش کنید و یا رئیسی دارید که سختگیر و مشکل دار است و نمی توانید به خوبی با وی کنار بیایید. اما به عنوان یک دور کار، می توانید هر مشتری را که بخواهد مشکل برایتان درست کند، کنار بگذارید یا می توانید مصمم اما مودب در همان ابتدا به آن ها ” نه ” بگویید. مجبور نیستید با چیزی یا کسی که دوست ندارید، دست و پنجه نرم کنید.

زمانی که فردی با عجله و سراسیمه به جعبه پیام های ایمیلتان یورش برده و درخواست کاری فوری را در کمترین زمان ممکن دارد، می توانید بر اساس جدول زمانی خودتان، مهلت تعیین کنید.

به جای آنکه در یک قالب همکاری از پیش تعیین شده زیر فشار له شوید، طرح کلی کسب و کارتان را خودتان تنظیم و اصول کاریتان را اعمال کنید.

انعطاف پذیری برای تمام جنبه های زندگی

می خواهید وقت بیشتری را با خانواده تان باشید و هر زمان که اراده می کنید به سفرهای برنامه ریزی نشده بروید؟ احتمالا، دور کاری این آزادی را به شما می دهد. دنبال وقتی می گردید که بالاخره دوباره نقاشی را شروع کنید یا کلاس یوگا بروید؟ احتمالا، دور کاری این انعطاف پذیری را دارد. دوست دارید دور دنیا سفر کنید و اگر خواستید، چند ماهی در شهرهای مختلف سپری کنید؟ زندگی به شیوۀ دور کاری کاملا مناسب این شرایط است. این شیوه در واقع به شما فرصت بیشتری می دهد تا پروژه هایی شگفت انگیز، سرگرمی ها یا یک زندگی با کمترین استرس را دنبال کنید. زندگی موفق تر با قدم گذاشتن در مسیر کسب و کاری پایدار.

دیدگاه ها بسته شده