چگونه تعارض و نزاع در محیط کار را مدیریت کنیم؟

مدیریت تعارض و نزاع در محیط کار

مدیریت موثر تعارض ها و برخوردها یکی از سخت ترین وظایف مدیر است. چندی قبل در یکی از مقالاتی که در زمینه تحت کنترل در آوردن پرسنل نگاشتم دیدگاهی دیدم که سبب شد این مقاله را به رشته تحریر در آورم. من این جمله را پرینت گرفته ام و آنرا جایی نصب کرده ام که هر روز صبح قبل از شروع کار آنرا ببینم او نوشته بود: « با تضادها و تعارضات برخورد مناسبی داشته باشید به جای اینکه به آنها دامن بزنید یا آنها را پنهان کنید.» او اذعان کرده بود که یکی از بزرگترین چالش های من به عنوان یک مدیر از زمانی که کار خود را به تازگی شروع کردم تاکنون همین بوده است و اکنون می دانم که غلبه کردن بر ترس روبرو شدن با این تضادها، به زحمت آن می ارزد.

شاید شما هم با مدیرانی برخورد داشته اید که از بروز نزاع و برخورد بین کارکنان در محیط کار خود لذت می برند! اما باید بگویم در مجموع این مشکلات به نفع هیچ مدیر یا سازمانی نیست و بیشتر افراد و به خصوص مدیران با تجربه از کشمکش خوشحال نمی شوند و می دانند که در نهایت سازمان آنها را با مشکلات بزرگتری روبرو خواهد کرد. ولی مشکل اینجاست که بیشتر مدیران سعی می کنند از کنار آنها به سادگی بگذرند، یا آنها را مخفی کنند! تا اینکه طعم تلخ روبرو شدن با آنها را بچشند.

و به عنوان یک مدیر باید بگویم:

اگر می خواهید در کار خود موفق باشید هیچ انتخاب دیگری ندارید و باید با نزاع، تضادها و تعارضات روبرو شوید.

وقتی که فکر می کنم در طول سالیان دراز گذشته که مدیر بوده ام تضادهای بسیاری را تجربه کرده ام: حقوق و دستمزد پرسنل، توسعه و پیشرفت سازمان، بررسی صلاحیت افراد، ارزیابی آنها، هماهنگی اعضای هر تیم کاری با یکدیگر، مدیریت بیش از اندازه افراد، عدم مدیریت کافی، پروژه هایی که خیلی سنگین بوده اند، پروژه هایی که کسالت بار بوده اند و هر از چند گاهی هم افرادی هستند که بدون دلیل با گستاخی در مقابل شما می ایستند و انرژی زیادی را هدر می دهند. من هیچگاه کشمکش و نزاع را دوست نداشته ام. اما خیلی زود فهمیدم که به عنوان مدیر بخشی از حقوقی که به من پرداخت می شود برای این است که وظیفه خود در روبرو شدن با این کشمکش ها به صورتی منصفانه و شفاف انجام دهم. البته این بخشی دردناک از وظایف یک مدیر است و با این روحیه بود که من چیزهایی آموختم که در ادامه در اختیار شما قرار می دهم:

قبول کنید که روبرو شدن با تضاد بخشی از وظایف مدیریت است.

همانطور که قبلا هم گفتم، این را باید بخشی از کار خود قبول کنید. با فکر کردن مداوم به این برخوردها نباید احساس بد را در خود تقویت کنید. فقط آنرا بپذیرید این بخشی از حوزه کاری شماست و شما توان مدیریت آنرا دارید.

مخالفت ها را در نطفه خفه نکنید

مشکلات بین افراد در محیط کار با نادیده گرفتن آنها حل نمی شوند بلکه بدتر می شوند. و مدیرانی که مانع از صحبت کردن و شکایت پرسنل می شوند احترام خود را از دست می دهند و حتی در خود هم احساس مثبتی از مدیریت نخواهند داشت.

آرام باشید

آرامش در محیط کار

حتی وقتی که افرادی روی اعصاب شما پا می گذارند و به شدت عصبی شده اید، باید به عنوان یک مدیر آرامش خود را حفظ کنید. به عنوان یک مدیر قدرتمند باید توان بالایی در کنترل احساسات خود داشته باشید. بدون غلبه بر احساسات نمی توانید بر کشمکش های موجود غلبه کنید. سخنی از بزرگی هست که می گوید اگر درباره شما بد گویی می کنند، آنگاه رفتار خوب شما آنها را رسوا خواهد کرد. و در ادامه می گوید: می توانی یک مرد باشی یا یک پسر بچه کدام را انتخاب می کنی؟ هر چند این سخنان و اشعار برای اداره یک کسب و کار نگاشته نشده اند اما همیشه رابطه ای بین مدیریت و این اشعار می بینم.

اخلاقیات را بهتر از همه رعایت کنید

شما مدیر هستید باید منطقی رفتار کنید. کنترل خود را از دست ندهید و با رفتار نا مناسب شأن و منزلت خود را از دست ندهید. کنترل رفتار و حفظ آرامش کلید موفقیت شماست.

کارمندان را با یکدیگر روبرو کنید.

مدیریت تعارض و نزاع در محیط کار- آرام باشید

یکی از بهترین راه ها برای حل مشکل این است که از کارمندانتان بخواهید مشکلاتشان را در حضور هم و در مقابل شما مطرج کنند. قبل از این جلسه سه جانبه باید برای آنها روشن کنید که می خواهید مشکل را حل کنید و به کمک آنها هم در این زمینه نیاز دارید. آنها باید بدانند که محیط کار محل درگیری های شخصی و گروهی نیست و باید بدانند که نفع همه آنها در هماهنگی و همکاری با یکدیگر است و اگر به این درگیری ها با لجبازی ادامه دهند در نهایت خودشان هستند که ضرر می کنند.
برای شروع بهتر است اجازه دهید هر طرف حرف ها و مشکلات خود را مطرح کند و طرف مقابل گوش فرا دهد. شما در این جلسه فرصت دارید تا مشکل را درک کنید شاید این جلسه برای پیدا کردن مشکل کافی نباشد. احتمال دارد صحبت های دو طرف به خصوص در جلسه اول منجر به درگیری های لفظی شود و این شما هستید که به عنوان یک مدیر باید آنرا کنترل کنید و اجازه ندهید صحبت کردن ها به توهین و درگیری ختم شود. هر گاه که دیدید کنترل جلسه در حال از دست رفتن است باید صحبت های طرفین را قطع کنید و به آنها یادآوری کنید که خود را وارد شرایط بدی می کنند که برای هر دو نتایج خوبی نخواهد داشت. چون محیط کار محل درگیری نیست و باید یک مدیر در این زمینه کاملا قاطع باشد.

فراموش نکنید این یک دادگاه نیست که قرار باشد یک نفر را مقصر تشخیص دهید معمولا در درگیری ها هر دو طرف سهم دارند و باید به آنها بفهمانید که به عنوان افرادی بالغ باید شرایط همکار خود را درک کنند و با یکدیگر مدارا کنند. باید بدانند که عدم مدارا برای خودشان عواقب بدی خواهد داشت و سوابق خوب آنها را لکه دار خواهد کرد.

اما گاه درگیری و نزاع آنقدر شدید است که باید تصمیمی جدی بگیرید اولین کار این است که محیط کار آنها را از یکدیگر جدا کنید و در مراحل بعد اخطار های کتبی لازم خواهد بود و در صورت تکرار گاه لازم است قاطعیت بیشتری به خرج دهید که می تواند منجر به تصمیمات ناخوشایندی شود.

در مسیر اصلاح فرایند پیش روید.

بعضی مواقع مشخص می شود که فرایند و روند انجام کار مشکل ساز و تنش ساز است. ممکن است شرح وظایف به خوبی مشخص نشده باشند. ممکن است فشار کاری بعضی از کارمندان بیش از حد باشد و تقسیم کار به خوبی انجام نشده باشد. یا ممکن است کامند شما ظرفیت مسئولیتی که به داده اید را نداشته باشد یا حتی از آن سوء استفاده کند. و بسیار مشکلات این چنینی که فقط یک مدیر یا سرپرست با تجربه می داند با حضور بیشتر در کنار پرسنل و نزدیک شدن به آنها می تواند مشکل واقعی آنها را دریابد و تا حد ممکن آنرا حل کند. وقتی که نزاعی پیش می آید یک هشدار است که شاید بخاطر درگیری های روزمره از پرسنل خود فاصله گرفته اید و باید برای جبران آن سعی کنید وقت بیشتری را با آنها بگذرانید. فراموش نکنید که مدیر کنترل از راه دور بدترین مدیر است!

با دقت و صداقت مدارک را تهیه کنید.

وقتی که یک برخورد یا کشمکش جدی رخ می دهد، به عنوان یک مدیر باید آنها را به دقت ثبت کنید. برای ارزیابی عملکرد پرسنل، نیاز به مدارک دقیق و شفاف دارید تا بتوانید با فکر باز و بدون دخالت احساسات عمل کنید. گاه لازم است کسی را اخراج کنید این تصمیم راحتی نیست و با سرنوشت افراد در ارتباط است بنابراین نیاز به اطلاعات دقیق و صحیح دارید. همچنین برای اینکه چنین اطلاعات دقیقی داشته باشید باید بتوانید با کارکنان و به خصوص بخش منابع انسانی خود ارتباط نزدیکی برقرار کنید. به این ترتیب هم از عواقب قانونی کار خود با خبر هستید و هم اینکه می توانید اطمینان داشته باشید که با عدالت و انصاف رفتار کرده اید.

حل مشکل در محیط کار به معنای برد شما نیست!

سازمان شما میدان جنگ نیست که در آن برنده یا بازنده ای وجود داشته باشد. کار مدیر این نیست که دشمنی را شکست دهد (هر چند ممکن است حس خوبی به شما بدهد!) ، بلکه باید به یاد داشته باشید که وظیفه شما اداره کردن سازمان با بالاترین راندمان ممکن است. بنابراین به عنوان یک مدیر نباید آنها را در نزاع و کشمکش رها کنید بلکه باید تلاش کنید که مشکل را منصفانه و به سرعت حل کنید. به نزاع پایان دهید و کار را پیش ببرید. هر چه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است.

در پایان نمی خواهم بگویم که این کاری ساده است، به هیچ وجه این گونه نیست. اما اگر راهی معقول برای مدیریت تضادها در محیط کار بیابید و به مرور آنرا به تکامل برسانید. در این صورت کار سنگین شما به عنوان مدیر تبدیل به کاری کم استرس تر و دلپذیرتر خواهد شد.

منبع :
yadbegir.com

دیدگاه ها بسته شده