بهترین عامل انگیزش در محیط کار

عامل انگیزش در محیط کار

چند ماه پیش در تالار گفتگوی لینکداین هاروارد بیزینس ریویو سوالی مطرح شد به این مضمون:

چه چیزی در محیط کار ایجاد انگیزه می کند؟

این پرسش اکنون بیش از ۲۰۰۰ پاسخ و نظر دارد و هنوز هم در حال افزایش است!

ایجاد انگیزه دانش دقیقی نیست و هیچ راه مشخصی برای ایجاد انگیزه در پرسنل وجود ندارد. ایجاد انگیزه در صنایع مختلف، جایگاه های شغلی، زمینه های کاری، علایق شخصی افراد و… به روش های متفاوت باید صورت گیرد. روشی که برای یک نفر جواب می دهد برای دیگری ممکن است پاسخگو نباشد.
بنابراین، این کار ساده ای نیست بلکه پیچیده هم هست!

و این کار پیچیده تر هم می شود زمانی که مشوق ها مورد استفاده قرار می گیرند. آیا مشوق هایی که در اختیار مدیران قرار دارند، واقعا ایجاد کننده انگیزه هستند؟ یا اینکه فقط برای اهداف کوتاه مدت، کارسازند؟

وقتی واقعا وارد عمل می شوید احساس می کنید در برخی افراد هیچگاه نمی توانید ایجاد انگیزه کنید. اما چیزهایی هستند که می توانند برای کارکنان ایجاد انگیزه کنند. مدیریت، ابزار ساختن نیروی کار با انگیزه است.

خوب به نظر شما یک مدیر چه مهارت هایی باید داشته باشد تا در پرسنل خود انگیزه واقعی ایجاد کند؟

عامل انگیزش در محیط کار چیست؟

 

برای ایجاد انگیزه، ارتباط، حیاتی ترین مهارتی است که هر مدیری باید آنرا داشته باشد.

چیزهایی هست که به ارتباط نیاز دارد! از آن جمله می توان به قدردانی کردن از کارکنان، تشویق کردن آنها و تصدیق کردن کارکنان اشاره کرد. اما مهمترین دلیلی که رهبران هر سازمان باید توانایی برقراری ارتباط را داشته باشند « هدف والای سازمان» است.

این اطلاعات حیاتی هستند آنها باید ارزش کار خود را درک کنند، بدون معنا بخشیدن به کار، همه روش های ایجاد انگیزه بی مصرف و کوتاه مدت هستند.

کارکنان باید اهمیت شغل خود را دریابند، باید با پروژه ای که برای آن کار می کنند آشنا باشند باید بدانند چرا هر روز این وظیفه را انجام می دهند و بدانند که کار آنها می تواند چه تاثیراتی داشته باشد. آنها باید تاثیر کار خود را در مقیاس کلان درک کنند. این درک را باید تیم مدیریت یا رهبری سازمان در کارکنانش ایجاد کنند.

برای ایجاد چنین درکی در پرسنل نیاز هست که با کارکنان ارتباطی رو در رو، شفاف و مداوم داشته باشید. رهبران هر سازمانی باید با کارکنان خود ارتباطی دو طرفه برقرار کنند نه اینکه برای آنها سخنرانی کنند. دروغگویی و ریا کاری بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. باید صادق و شفاف باشید. راه دیگری برای ایجاد انگیزه واقعی و خلق سازمانی پیشرو وجود ندارد.

یکی دیگر از جنبه های ایجاد انگیزه ارزشی است که سازمان برای آنها قایل است. رهبران سازمان تعیین می کنند که چقدر کارکنان برای سازمان ارزشمند هستند. این کار هم، با برقراری ارتباط امکان پذیر است. نمی توانید با شعار هایی که به در و دیوار می چسبانید به کارمندان خود بگویید که آنها چقدر ارزشمند هستند.

کارکنان، خود برای خود تصمیم می گیرند! این بستگی به این دارد که آنها به چه کاری علاقه مند باشند و ارزش های فردی آنها چه باشد. اینجا رفتار مدیران و رهبران سازمان است که بسیار ارزشمندتر از سخنان آنها خواهد بود. عملکرد رهبران سازمان، ارزش ها و فرهنگ یک سازمان را تعیین می کنند نه صحبت های آنها!

شاید این کار آنقدرها هم پیچیده نباشد. تا زمانی که شما و مدیرانتان بتوانید با برقراری ارتباط سازنده اهداف کلان سازمان را بفهمانید و به کارکنان خود احساس ارزشمندی را منتقل کنید و وقتی که به کارکنان خود فرصت دهید حرف هایشان را بگویند و واقعا متوجه شوند که سخنانشان شنیده می شود و به آنها اهمیت داده می شود، شما همه چیز را برای ساخت محیط کاری با نیروی کار با انگیزه در اختیار دارید.

بنابراین مدیران خود را آموزش دهید و آگاه کنید تا محیط کاری پر شور و انگیزه داشته باشید.

دیدگاه ها بسته شده