همه چیز درباره ثبت شرکت با مسئولیت محدود

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هریک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است (م۹۴ ق ت) در اسم شرکت باید عبارت (با مسئولیت محدود) قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد و الا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده و در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت (م ۹۵ ق ت ).

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع ثبت شرکتها در قانون تجارت ایران می‌باشد. این نوع از شرکت بین دو یا چند نفر برای انجام کارهای تجاری مانند فعالیت‌های بازرگانی، خدماتی، ساختمانی و… در ابعاد کوچک تشکیل می‌شود. این نوع از شرکت‌ به این جهت با مسئولیت محدود (Limited liability company)(کوته‌سازی: LLC) نامیده می‌شود که برخلاف شرکت‌های تضامنی، مسئولیت هر یک از شرکاء در مورد قروض (بدهی‌ها) و تعهدات شرکت، محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند. به زبان ساده‌تر در صورتی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد تنها سرمایه‌ی شرکاء از بین می‌رود و طلبکاران نمی‌توانند باقیمانده‌ی مطالبات خود را از اموال شرکای شرکت مطالبه کنند.

انتخاب نام برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در نام شرکت با مسئولیت محدود باید عبارت (با مسئولیت محدود) درج شود در غیر اینصورت شرکت به عنوان شرکت تضامنی شناخته می‌شود و در برابر اشخاص ثالث تابع مقررات شرکت‌های تضامنی است. همچنین نام شرکت نباید در بردارنده‌ی اسم هیچ کدام از شرکا باشد که در غیراینصورت شریکی که اسم او در نام شرکت استفاده شده است در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت‌ تضامنی را دارد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال (یکصد هزار تومان) می‌باشد و نیازی نیست تمام یا قسمتی از این مبلغ به حسابی در بانک واریز شود. سرمایه یک شرکت با توجه به موضوع و سطح فعالیت آن تعیین می‌گردد و در مسائلی همچون دریافت تسهیلات بانکی یا انعقاد قراردادها یا دریافت نمایندگی‌ها و… می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. با این وجود برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود هیچگونه منع قانونی برای تعیین مقدار سرمایه شرکت وجور ندارد و می‌شود سرمایه را همان حداقل (یک میلیون ریال) در نظر گرفت.

همچنین نقل و انتقال سهام در این نوع از شرکت‌ها در یکی از دفاتر اسناد رسمی و یا با تنظیم صورتجلسه‌ی دو مرحله‌ای در اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

شرایط شرکاء، هیئت مدیره و بازرسین برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • شرکت با مسئولیت محدود حداقل با دو نفر شریک تشکیل می‌شود که باید حداقل یکی از شرکا بالای ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به عنوان مدیرعامل و یا عضو هیئت مدیره انتخاب شوند و تنها می‌توانند به عنوان شریک انتخاب شوند.
  • اگر تعداد شرکاء بیش از ۱۲ نفر باشد، شرکت باید دارای هیئت نظار بوده و هیات مزبور باید لااقل سالی یکبار مجمع عمومی شرکاء را تشکیل دهد.
  • حداقل تعداد مدیران یک نفر می‌باشد و حداکثری برای تعداد اعضای هیئت‌مدیره تعریف نشده است. (بهتر است به جهت مشخص شدن اکثریت و اقلیت در تصمیم‌گیری‌ها تعداد افرد هیئت‌مدیره فرد باشد)
  • اعضاء هیئت‌مدیره نباید کارمند دولت باشند.
  • اعضاء هیئت‌مدیره نباید دارای سابقه کیفری (سوء پیشینه) باشند.
  • اعضاء هیئت‌مدیره برای مدت نامحدود و یا با توافق شرکاء برای مدت خاصی انتخاب می‌شود.
  • انتخاب بازرس یا بازرسین کاملا اختیاریست!

مزیت های ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • حداقل نفرات تشکیل دهنده برای ثبت شرکت سهامی عام ۵ نفر و در ثبت شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر می باشد و این در حالی ست که ثبت شرکت با مسئولیت محدود تنها با نفر شریک قابلیت ثبت را دارا می باشد.
  • مزایای حداقل سرمایه در شرکت با مسدولیت محدود یک میلیون ریال می باشد ، اما الزام قانونی مبنی بر این رعایت این قانون وجود ندارد . سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود اعلامی بوده وتنها اقرا مدیر عامل کفایت دارد و نیازی به گواهی بانکی دال بر دریافت سرمایه وجود ندارد. اما در شرکتهای سهامی خاص حداقل سرمایه یک میلیون ریال می باشد بااین تفاوت که الزام قانونی وجود دارد که ۳۵%سرمایه را واریز به بانک کرده و۶۵%درصد مابقی در تعهد سهامداران باقی بماند.
  • مدیر یا مدیران در شرکت مسئولیت محدود به شکل موظف یا غیر موظف داخل یا خارج از شرکا برای مدت زمانی محدود یا نامحدود انتخاب می گردند. اما مدیران در شرکتهای سهامی اعم از خاص یا عام می بایست به ترتیت دارای ۳و۵مدیر باشند.و بازه ی زمانی مدیریتی شان دوساله می باشد.
  • گستره ی آگهی ها در شرکت های سهامی پهناورتر از شرکت با مسئولیت محدود میباشد.
  • در شرکت با مسئولیت محدود پذیره نویسی و پرداخت همه ی سهم الشرکه در قالب ورقه های تجارتی قابل انتقال چه با نام وچه بی نام صادر نمی شود.واین از معایب شرکت با مسئولیت محدود محسوب می شود.در صورتی که در شرکتهای سهامی عام نقل و انتقال سهام دارای آزادی می باشد ودر شرکتهای سهامی خاص فرآیند نقل و انتقال امکان دارد که به موافقت مدیران ویا مجامع عمومی منوط گردد.

مقررات مالیاتی در ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برمبنای ماده ی ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم تصویب شده در ۳/۱۲/۱۳۶۶ مجموع حاصل درآمد شامل مالیات شرکتهای سهامی و مختلط سهامی و سایر اشخاص حقوقی از جمله شرکت با مسئولیت محدود بعداز کم کردن میزان ۱۰%به نسبت کلیه درآمد حاصله تحت عنوان مالیات شرکت حساب می شود و به ترتیب ذیل وصول می گردد :

  • شرکتهای سهامی و مختلط سهامی به شکل نسبت درآمد سهام بدون نام به نرخ ماده ۱۳۱قانون مالیات های مستقیم با قید اسم و میزان سهم الشرکه ی شرکا ضامن به نرخ ماده ۱۳۱ همان قانون می گردد.
  • در رابطه با دیگر شخصیت های حقوقی ازجمله مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود به نسبتی که از سود مالیاتی که براساس اساسنامه یا سند شرکتنامه شخص حقوقی به هر کدام از دارندگان سرمایه یا اعضا شخصیت حقوقی متعلق می شود.
  • شرکتهای سهامی عام در قیاس با شرکتهای با مسئولیت محدود داراری امتیاز می باشند . شرکتهایی که سهامشان از سوی هیئت پذیرش بورس مطابق قانون جهت دادوستد در بازار بورس پذیرش گردیده است ، از سال پذیرندگی تا سالی که فهرست نرخها از بازار بورس محذوف نشود ،از پرداخت ده درصد مقرر مالیاتی شرکت معافیت دارند به این شرط که همه ی نقل و انتقالات سهم های شرکت های نام برده از راه متصدیان بورس صورت پذیرد و در دفاتر به ثبت برسد.

حقوق و تعهدات شرکا شرکت در ثبت شرکت مسئولیت محدود

دارندگان سهم الشرکه می توانند میزان سهم الشرکه ی خود را با پیروی از قوانین وضوابط به اشخاص غیر منتقل نموده و در شرایطی که سرمایه ی شان به کمتر از نصف برسد هریک از شرکا قادرند می توانند از دادگاه متقاضی انحلال گردند.مشروط براینکه دلایلشان برای دادگاه موجه باشد .سایر شرکا باید با خروج شریکی که سرمایه اش به کمتر از نصف رسیده است ،موافقت نمایند.

حق استفاده از سود شرکت براساس قانون وجود دارد.شیوه ی استفاده از سود شرکت توسط شرکا منوط به اساسنامه یعنی توافق بین شریک ها شده است.اما در صورتی که اساسنامه درباره ی ضرر، قوانین مشخصی را پیش بینی نکرده باشد تقسیم سود و ضرر به میزان و نسبت سهم الشرکه ی شرکا خواهد بود. مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود.

گرفتن سهم الشرکه منوط به توافق شرکا می باشد.به تبع آن تصمیمات درباره ی شرکت می بایستی با دارندگان حداقل نیمی از سرمایه در نخستین دعوت اتخاذ شود.

در صورتی که اکثریت بوجود نیامد همه ی شرکا برای دومین بار دعوت می شوند ودر این حالت کلیه ی تصمیم گیری ها با دارندگان اکثریت عددی گرفته خواهد شد. حق رای از دیگر حقوق شرکا محسوب می شود.هریک از شرکا بسته به میزان سهم الشرکه ی خود در شرکت دارای حق رای هستند مگر آنکه اساسنامه اتفاق دیگری پیش بینی کرده باشد.

در رابطه با میزان تعهدات شرکا باید اینطور نوشت که : هریک از شرکا در برابر تعهدات و قروض شرکت به اندازه ی مبلغ سرمایه گذاری شده اش مسئول ومتعهد می باشد.با این اوصاف در شرایطی که شرکت دچار انحلال گردد و اموال آن تصفیه بشود اشخاص ثالث طلبکار برای وصول طلب هایشان تنها محق هستند که تنها از دارایی شرکت استفاده نمایند و دیگر وحق برداشت مطالبات خود را از دارایی شخصی شرکا را ندارند. مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود.

در شرایط سکون شرکت طلبکاران نمی توانند از اموال شخصی شرکا ادای دین نمایند این اتفاق باعث سواستفاده ی شرکا می شود . به این معنا که ممکن است شخص ثالثی در امری معامله انجام دهد ولی شرکت از دادن حق فرد خودداری نماید.دراین راستا طلبکار تنها می تواند به ضوابط مربوط به ورشکستگی استناد نماید.ومالا بخشی از طلب این شخص قابل وصول نمی باشد.

برمبنای ماده ۱۱۲قانون تجارت شرکا حق ندارندکه شریکی را وادار به افزایش سرمایه نمایند.این موضوع کاملا منطقی ست چراکه تاسیس و ثبت شرکت های بازرگانی کاملا در اختیار اشخاص می باشد و کسانی که قانون وضع می نمایند قصد دارندبااین کار اراده را در اختیار شرکا قرار دهند.

دیگر تعهدات شرکا به ترتیب ذیل می باشد :

  • رقابت خلاف قانون توزیع سود تصور شده
  • تغییر تابعیت شرکت
  • در شرایطی که مدیران در تنظیم ترازنامه یا با استناد به شکل دارائی سودی را بین شرکا منقسم نماینددر زمره ی کلاهبرداران محسوب می باشند.وطبق قانون با آنها رفتار خواهد شد.
  • شرکا تنها با اتفاق آرای قادرند که به تغییر تابعیت شرکت بپردازند.

وجوه افتراق و اشتراک بین شرکت های سهامی خاص و بامسئولیت محدود

۱ـ در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل ۲ نفر و در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل ۳ نفر می باشند .

۲ـ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص یک میلیون ریال است .

۳ـ درشرکت سهامی خاص حداقل ۳۵% سرمایه باید نقدا دریکی از شعب بانکها تودیع و گواهی مربوطه ارائه و ۶۵% درتعهد سهامداران باشد . در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقراربه دریافت نماید و ارائه گواهی بانکی دال بر انجام این امر ضرورت ندارد.

۴ـ انتخاب بازرس اصلی و علی البدل درشرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .

۵ـ مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت با مسئولیت محدود مدیران شرکت برای مدت نامحدود انتخاب می شوند و همچنین مخیر خواهند بود که مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر دارند .

۶ـ انتخاب روزنامه کثیر الانتشار درشرکت سهامی خاص برای درج آگهی های دعوت شرکت درسهامی خاص الزامی و در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .

۷ـ شرایط احراز حدنصاب درمجامع عمومی درشرکت سهامی خاص سهل تر ودر شرکت در مسئولیت محدود با توجه به نوع شرکت مشکل تر می باشد .

۸ـ مجامع عمومی درشرکت سهامی خاص توسط هیئت رئیسه ای مرکب از یک نفر رئیس و دو نفر ناظر و یک نفر منشی که از بین سهامداران انتخاب می شوند اداره می گردد .در شرکت با مسئولیت محدود مجامع عمومی شرکت توسط هیئت نظاردرصورتی خواهند بود که تعداد شرکا ء آن از ۱۲نفر بیشتر باشد .

۹ـ در شرکت سهامی خاص و بامسئولیت محدود شرکت در افزایش سرمایه اختیاری است.

۱۰ـ سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشند .

۱۱ـ مدیران در شرکت سهامی خاص الزاما بایستی سهامدار بوده یا تعداد سهام وثیقه مقرر در اساسنامه را تهیه وبه صندوق شرکت بسپارند . مدیران در شرکت با مسئولیت محدود بصورت موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج انتخاب می شوند انجام وظیفه خواهند نمود .

۱۲ـ تقسیم سود در شرکت سهامی خاص به نسبت تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه شرکاء تقسیم خواهد شد و در شرکت با مسئولیت محدود می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود مقرر دارند .

۱۳ـ حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود .

۱۴ـ تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکاء صورت می گیرد شرکاء دراین خصوص دارای مسئولیت می باشند . تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود .

دیدگاه ها بسته شده